6.8.06

Een dagje Zeeland.

Het is 16 augustus 1977. Hennie en ik en de kinderen zijn op weg naar Zeeland. Het is de grote vakantie, de zon schijnt en een dagje strand vinden de kinderen prachtig. Achter in het koffer liggen de benodigdheden voor een dagje aan zee. De autoradio staat aan. Hilversum 2 'n zender met populaire muziek. Plotseling wordt het programma's onderbroken.
Elvis Presley is op 42-jarige leeftijd overleden. Het nieuws veroorzaakt een wereldwijde schok. De 'King of Rock & Roll' is dood .Elvis Aaron Presley wordt op 8 januari 1935 geboren in een arm arbeidersgezin. Zijn tweelingbroer Jesse Garon komt levenloos ter wereld. In 1948 verhuist het gezin Presley van Tupelo, Mississippi naar Memphis Tennesee. Zijn muzikale invloeden krijgt hij van de pop- en country muziek van die tijd, van de gospelmuziek en van de zwarte R&B. In 1954 neemt hij bij het legendarisch Sunlabel zijn eerste single 'That's allright mama' op. Dit wordt een regionale hit. Zijn optredens in die tijd zijn zeer controversieel. Door zijn schokkende bewegingen en zijn swingende heupen krijgt hij al gauw de bijnaam: "Elvis the Pelvis". De jeugd draagt hem op handen, de oudere generatie heeft er niet veel begrip voor.
In de jaren 50 was het mijn idool. De hoondervot was een copie van zijn haardracht, op mijn gitaar speelde ik de meeste van zijn songs. Favoriet was "One Night with You". Aan zijn films vond ik geen kl... aan. Na zijn militaire dienst in Duitsland werden zijn liedjes waardeloos, denk maar aan 'Mussi denn".
Het was stil geworden in de auto. Onze kinderen, hoe jong ze ook waren, kende deze zanger. Ik had veel LP's en die heb ik nog; ze liggen in een doos onder in 't fietsenhok. Je moet al 'n platenspeler hebben om ze te kunnen draaien. Nu gebruik ik alleen nog maar mp3 's.
Op de autoradio ging het programma weer verder. Er werden een aantal nummers van hem gedraaid. Ze vonden "I did it my Way" heel toepasselijk. Voordat we in Zeeland waren, was al een tribute aan Elvis geboren: " Remember Elvis Presley.De rest van de dag hebben we ons kostelijk geamuseerd.

Ik probeer op Internet de tekst van""Remember ..."te vinden.